
Hvorfor taler du så meget?
Få mere ud af dine kundedialoger ved at tale mindre
Risikoen for at dine kunder mister interessen og i nogle tilfælde tålmodigheden bliver ikke mindre af, at du taler mere end nødvendigt. Men hvorfor bliver vi som sælgere ved, på trods af, at det kan have negativ indflydelse på vores kundehvervning?
Vi har samlet 5 grunde til, hvorfor sælgere taler for meget og hvad du kan gøre for, at ændre din tilgang til kundedialoger.
1. Jeg ønsker at sælge vores produkt/ydelse
Forståeligt. Det er hvad du og din virksomhed lever af, men dine kunder er mere interesseret i at vide, hvor godt et match jeres virksomhed er for et samarbejde. De er også ligeglad med hvor meget du ved om dine produkter, hvis ikke du først viser hvor involveret du er. Giv dem i stedet det de mangler og ønsker, fremfor hvad du ønsker. Når du fokuserer på tillid fremfor salg, skaber du automatisk et indtryk af, at du er autentisk og oprigtig interesseret i, at finde en løsning for kundens udfordringer.
2. Jeg bliver nervøs, derfor taler jeg mere
Hvis dette er årsagen, må du finde grunden(e) til hvad der gør dig nervøs. Er du utilpas ved at starte dialoger? Er du usikker i dit kendskab til jeres produkter, og hvilke fordele de kan give jeres kunder? Forbered dig på dialogens forløb ved, at planlægge eksempelvis indvendinger, så du ikke bliver fanget på det forkerte ben.
Flere sælgere opfatter stilhed under en dialog som et faresignal. I stedet for at lade dialogen flyde naturligt, føler de sig forpligtet til, at tale om unødvendig information og forstyrre kundens tankeproces. Omfavn stilheden, og brug den som et pusterum for begge parter.

3. Jeg har ingen plan
Hvis du ikke har en klar plan over formålet med en dialog med en potentiel kunde, risikerer du nemt, at dialogen ender uden nogen form for værdi, hverken for dig eller kunden.
4. Jeg bliver nemt distraheret
Ligesom det sidste punkt, hvis du ikke har en plan, er det svært at kommunikere effektivt. Når der introduceres et nyt emne i dialogen, ender det ofte med at du kommer på en sidevej. Bevar fokus med en klar plan for den specifikke kundedialogen.
5. Jeg taler ikke for meget, jeg er energisk
Det er meget muligt, at du har en dynamisk og charmerende personlighed, som dukker op i hver dialog. Det er helt fint. Du skal ikke gemme din personlighed, men i stedet lære at dele den i mindre portioner, så dine kunder nemmere kan tage imod dig som person. Nøglen er at du finder grunden til, hvorfor du taler for meget. Dermed kan du udvikle en plan for, hvordan du kan ændre din tilgang til dialogen med potentielle kunder.
Få mere ud af dine kundedialoger ved at kontakt Valeur i dag, og hør hvordan vi kan hjælpe med mødebooking for din virksomhed.