
Generationsskifte afsluttet og Valeur er klar til videre vækst
Generationsskiftet i Valeur, der begyndte for otte år siden, er nu tilendebragt. Adm. dir. Klaus Valeur Leffers har overtaget den sidste bid af virksomheden fra sin mor Karin Valeur. Samtidig er ledelsen og organisationen blevet professionaliseret og gearet til den digitale tidsalder og til Valeurs nye internationale strategi. Valeur er gået fra 1 til 40 ansatte og fra ét marked til hele Norden, Tyskland, Holland og Frankrig. Den digitale udvikling har samtidig drevet Valeurs internationale operationer på alle større nordeuropæiske markeder. Og den erfaring har givet Valeur fleksibiliteten til at følge sine kunder ind på nye spændende markeder længere væk fra Danmark.
Fremtidssikret
Valeur står godt rustet til fremtiden og arbejdet med at løfte en ambitiøse udviklingsplan der bygger på massiv digital transformation og endnu større internationalisering. På den ene side af Klaus Valeur Leffers står Michael Ejby, der blev formand for bestyrelsen i oktober. Michael Ejby er ekspert i digital forretningsudvikling og har bl.a. en baggrund som Senior Vice President i Salling Group. Han er medlem af en række bestyrelser herunder bl.a. i FDIH – Foreningen af Dansk Internet Handel. På den anden side står partner Rikke Røjgaard, der netop er blevet udnævnt til COO. I fællesskab skal de løfte en ambitiøs udviklingsplan i de kommende år med overskrifterne massiv digital transformation og endnu større internationalisering.
Valeur er i dag førende på personligt salg og markedsføring, der skaber resultater og varige relationer. Den position skal fastholdes med afsæt i erfarne konsulenter, der forstår kundernes forretning og taler deres sprog. Endelig vil Valeur være endnu mere international, så Valeur er det første konsulenthus, danske virksomheder tænker på, når de skal ind på et nyt marked. Det mål skal bl.a. nås ved at videreudvikle og udnytte alle de digitale muligheder, der er for at understøtte kundernes salg med digital marketing, kundeservice-løsninger til eCommerce-virksomheder, marketing automation og AI.
Valeur baggrund og historien frem til i dag
For 28 år siden kiggede Karin Valeur ind i fremtiden. Hun så igennem det hul, der var i markedet for at professionalisere B2B-virksomhedernes salg. Da hun sad på et af sine fire børneværelser i Solbjerg og satte sin virksomhed i gang, vidste hun nok ikke, at hun også, lige dér, havde fremtidssikret den.
Har fundet sig selv
En generation kan defineres som de 20-30 år, der går fra et menneske bliver født, til det selv får børn. Efter den målestok er Valeurs generationsskifte lige efter bogen. Det begyndte for otte år siden, da virksomheden var 20 år gammel, og det slutter nu med Klaus Valeur Leffers køb af de sidste 12,5 pct. af virksomheden.
Under Karin Valeurs lederskab og fra 2012, partnerskab med Klaus Valeur Leffers har Valeur udviklet sig til en bund solid virksomhed ved at finde sin identitet og følge med tiden.
Karin Valeur indså hurtigt, at Valeur skulle differentiere sig fra den hurtigt voksende telemarketing-industri, der truede med at sætte branchens omdømme over styr på grund af de mange aggressive og påtrængende sælgere.
Ved at satse på erfarne konsulenter, der orienterer sig om kundens behov og beslutningskompetencer, kunne Valeur skabe langt større værdi og vokse støt. Mantraet var og er: ”Det gælder ikke om at ringe til så mange som muligt, men til de rigtige:”
Professionel vækst
Det stod også klart for Karin Valeur, at salg og kundeservice ofte går hånd i hånd. Den gode kunderejse giver mersalg og mere loyale kunder. Derfor så Valeur Customer Service dagens lys i det nye årtusinde. Der kunne og kan stadig høstes megen synergi i takt med den digitale udvikling af handelsplatforme med e-mail, chat og sociale medier.
Den digitale udvikling har samtidig drevet Valeurs internationale operationer på alle større nordeuropæiske markeder. Og den erfaring har givet Valeur fleksibiliteten til at følge sine kunder ind på nye spændende markeder længere væk fra Danmark.
Når en virksomhed vokser, og kompleksiteten stiger, må man lede den mere professionelt. Og når ejerkredsen skal udvides, må man skifte til selskabsform. Derfor blev Valeur et aktieselskab i år 2000 med en bestyrelse, der har kompetencerne til at agere sparringspartner for ledelsen – ikke mindst i forhold til generationsskiftet.
Stolt tilbageblik
Klaus Valeur Leffers har været i virksomheden siden 2007, de seneste fem år som adm. dir., så det er mere en følelsesmæssig end en driftsmæssig milepæl, Valeur har nået nu, hvor de sidste aktier har skiftet hænder inden for familien.
Og det er ikke uden stolthed, Karin Valeur kigger tilbage. Udviklingen har selvfølgelig ikke været fuldstændig lineær med IT-boblen, finanskrisen og Corona-pandemien. Men Valeur er gået fra 1 til 40 ansatte og fra ét marked til hele Norden, Tyskland, Holland og Frankrig. Valeur er blevet kåret af Børsen fem år i træk som Gazellevirksomhed (2008-2013), og Valeur beriget med AAA credit ratings.
”Det har været fantastisk at starte egen virksomhed og gennem 28 år opleve, at virksomheden vokser stødt. I de første tre år sad jeg og udviklede virksomheden hjemme ved køkkenbordet. Da vi flyttede ud til Sønderhøj i Viby, tog vi pludselig fem gazelle-spring og i dag er Valeur et anerkedet internationalt konsulenthus. Næsten halvdelen af perioden har jeg været heldig at have Klaus med på vejen.
En ny rolle
Karin Valeur vil nu træde ud af Valeur og fortsætte sit aktive virke dog med lidt mere ro på – pleje sine personlige kontakter, rådgive virksomheder som bl.a. har ønske om vækst og udvikling, støtte op om nye kvindelige iværksættere, assistere i mentorordninger og nyde, at hun samtidig får bedre tid til sine børnebørn. Hun står også til rådighed som Klaus Valeur Leffers personlige advisory board.
Jeg ved, at jeg trygt kan stoppe mit daglige virke hos Valeur og lade Klaus fortsætte vejen til vækst og udvikling med vores erfarne og opsøgende salgskonsulenter og god og tilgængelig kundeservice”.
”Jeg glæder mig over, at både familien og virksomheden er intakt. Det er de to primære parametre, jeg måler generationsskiftet på,” slutter Karin Valeur.