5 gode råd til mødebooking af branchens bedste konsulenter. Mangler du flere nye kunder? Læs vores gode råd til mødebooking og find ud af hvordan du åbner nye døre for din virksomhed og forbedrer jeres salg.

5 gode råd til mødebooking

Mødebooking – Din vej til nye kunder

Med mødebooking, der er planlagt nøje og udført professionelt, kan du skabe nye markeder, få nye kunder og samarbejdspartnere til gavn for din virksomhed. Nedenunder har vi samlet 5 gode råd til mødebooking, så du kan stå stærkere med planlægningen af dit næste møde.

 

Hvorfor mødebooking?

Mødebooking handler om at åbne døren mellem din virksomhed og en mulig kunde. Det handler om at opbygge relationer og skabe tryghed. Hvad enten du opererer indenfor den private eller den offentlige sektor kommer vi ikke udenom, at relationer er en vigtig ingrediens i samarbejde og salg. Mødebooking handler ikke om at sælge varen – men om at give kunden lyst til at høre mere om hvilket udbytte de kan få ved at tage et møde med dig.

 

Definer målet med din mødebooking

Et veldefineret mål er altid godt at forholde sig til – og ikke mindst når du efterfølgende skal vurdere, om det var alle anstrengelserne værd – eller om der skal justeres på nogle ting til næste gang. De indledende overvejelser er derfor afgørende. Det er her du udvælger din målgruppe, planlægger dit budskab, undersøger hvad der kan gøre dit tilbud om et møde mest attraktiv for en mulig kunde. Kort sagt; du lægger en strategi og en plan.

Det er ikke alle samtaler, der bliver til møder – og det er ikke alle dine møder, der fører til et egentligt salg. Men derfor kan mødet godt være en succes alligevel. Det er set før at der, et eller to år efter et møde, pludselig kan åbne sig en mulighed for et samarbejde.

 

Målgruppe og emnesøgning

Udgangspunktet for en effektiv mødebooking består i at definere og udvælge den helt rigtige målgruppe. Det sikrer dig, at du
får de rigtige møder, minimerer tiden på telefonen og mindsker risikoen for ukvalificerede møder. Når du har defineret din målgruppe så ved du også nogenlunde, hvor mange potentielle kundeemner du kan kontakte. Hvis du kun har ex. 150 mulige emner gør det dem mere værdifulde for dig, end hvis du har ti gange så mange at tage af.

 

Logistikken

Logistisk planlægning er afgørende, hvad enten du skal aftale møder på en enkelt konsulents vegne, eller du skal lave aftaler for adskillige konsulenter på én gang. Et vigtigt redskab er en kalender, hvor du styrer og afstemmer din egen eller sælgerens kalender inden du aftaler et møde. Et kort er også en god idé, hvis møderne er spredt over et større geografisk område. Den logistiske planlægning skal være detaljeret og omhyggelig så du undgår fejl og dobbeltbookinger. 

 

Tidsforbrug og økonomi 

Mødebooking tager oftest meget længere tid end du regner med. Ofte skal du ringe 5-10 gange, inden du får kontakt til den rette person. Derefter kan der være flere opfølgninger inden du har en aftale om et møde. Det er vigtigt, at du afsætter rigeligt med tid når du går i gang. Vurdér om du skal have andre til at booke dine møder for dig, så du kan bruge din tid bedst muligt på at afholde møderne.

 

Har du et produkt eller en ydelse, der har sin berettigelse på markedet? Så kan vores erfarne konsulenter hjælpe jer med, at komme i dialog med potentiellekunder igennem mødebooking.